Barcsay – Bammes
Expoziție de desene
for HU scroll down
13 Octombrie – 7 Noiembrie
Vernisaj ▸ 13 octombrie, ora 19.00
Galerie ▸ Institutul Maghiar Liszt, Str. Gina Patrichi (fosta Orlando), nr. 8, București
Proiect al ▸ Institutului Maghiar Liszt
În 2025, cu ocazia aniversări a 125 de ani de la nașterea lui Barcsay Jenő, Institutul Liszt - Centrul Cultural Maghiar București împreună cu Universitatea de Artă Frumoasă din Budapesta aduce un omagiu personalității definitorii a picturii maghiare, organizând o expoziție în București dedicată artistului.
Barcsay Jenő (1900–1988), grafician și pictor distins cu Premiul Kossuth s-a născut în satul Cătina din Câmpie, azi în județul Cluj, și de acolo a ajuns să fie unul dintre cel mai de seamă reprezentant al picturii maghiare din secolul XX, care, pe lângă vasta sa operă în artele plastice, este cunoscut și admirat în special pentru pionieratul său în educația artistică.
Barcsay Jenő și Gottfried Bammes (1920–2007) sunt două personalități marcante în educația anatomiei artistice din secolul al XX-lea. Barcsay, în calitate de lector la Academia Maghiară de Arte Frumoase, și Bammes, în calitate de lector la Hochschule für bildende Künste Dresden, au avut simultan un impact de durată prin munca lor pedagogică. Amândoi au dezvoltat o nouă metodologie și au scris manuale care sunt folosite și astăzi. Diferența fundamentală dintre opiniile lor provenea, pe de o parte, din faptul că Bammes era preocupat de studiul anatomiei umane și a animalelor încă de la început, pătrunzând aproape până la profunzimile medicale, pe când Barcsay a început să-și dezvolte aptitudinile și cunoștințele în această privință cu mult timp după ce și-a terminat studiile, când după terminarea celui de-al doilea război mondial, a fost invitat la Academia de Arte Frumoase să predea anatomie. În 1953 a publicat manualul intitulat Művészeti anatómia (Anatomie artistică), care de atunci a fost retipărită de nenumărate ori și a avut un impact uriaș în predarea anatomiei la cursurile de artă din toată Europa și în toată lumea, fiind folosit ca manual de referință. În manualul lui Barcsay metodologia sa pedagogică și activitatea sa artistică stau în strânsă legătură, de altfel aceste două activități ale sale, cel de pedagog și artist plastic, i-au definit activitatea prolifică de 30 de ani, desfășurată în această instituție de educație superioară. Datorită interesului său în reprezentarea tridimensională, el a lărgit conceptul anatomiei artistice în această direcție.
În expoziție vizitatorii vor putea savura o selecție de desene ale lui Barcsay care au apărut în volumul Művészeti anatómia (Anatomie artistică), manual tradus în mai multe limbi și este arhicunoscută în toată lumea. Desenele în creion sunt realizate cu multă migală, cu o atenție aleasă la detalii, care ne arată respectul lui Barcsay față de Leonardo și față de artiștii preocupați de anatomie din epoca Renașterii. În schimb, lucrările grafice ale lui Bammes sunt lucrări pe care le-a realizat pentru studenții săi în cadrul cursurilor de anatomie. Tocmai din această cauză am decis să expunem aceste lucrări de grafică în paralel. Pe lângă lucrările de grafică realizate cu precizie ale lui Barcsay, desenele ilustrative, schematice ale lui Bammes sunt perfecte pentru a ilustra, și prin urmare a explica unele probleme de anatomie din două puncte de vedere. Cei doi au creat la o distanță de mai multe sute de kilometri, uneori și la o distanță de mai multe zeci de ani, iar lucrările lor rimează între ele cu o asemănare uluitoare. Astfel putem înțelege de ce desenele și moștenirea pedagogică a acestor doi artiști constituie esența educației anatomiei în cele două instituții de educație superioară.
HU
2025 október 13 – november 7
Megnyitó ▸ október 13, 19:00 óra
Liszt Intézet Galéria ▸ Gina Patrichi utca (korábban Orlando), 8. szám, Bukarest
A Liszt Intézet projektje
2025-ben, Barcsay Jenő születésének 125. évfordulója alkalmából a Liszt Intézet – Magyar Kulturális Központ Bukarest és a Magyar Képzőművészeti Egyetem egy kiállítással tiszteleg a magyar festőművészet meghatározó személyisége előtt a román fővárosban is.
Barcsay Jenő (1900–1988), Kossuth-díjas grafikus és festőművész, a mezőségi Katona faluban született, onnan jutott el a 20. századi magyar festészet egyik legmeghatározóbb személyiségévé, akit kiterjedt képzőművészeti munkássága mellett az utókor főképp a művészképzésben betöltött iskolateremtő tevékenysége miatt tisztel.
Barcsay Jenő és Gottfried Bammes (1920–2007) a 20. századi művészeti anatómiaoktatás két meghatározó alakja. Barcsay a Magyar Képzőművészeti Főiskola, Bammes pedig a Hochschule für bildende Künste Dresden oktatójaként, párhuzamosan fejtett ki maradandó hatást pedagógiai munkássága révén. Új módszertant dolgoztak ki, emellett pedig mind a mai napig egyetemi tananyagként használt kézikönyveket is írtak. Szemléletük alapvető különbsége egyrészt abból adódott, hogy Bammes már a kezdetektől fogva, szinte orvosi mélységekig hatolva vetette bele magát az emberi és állati anatómia tanulmányozásába, míg Barcsay jóval főiskolai tanulmányai végezte után, a második világháborút követően kapta a feladatot, hogy anatómiát tanítson a Képzőn, és csak ekkor kezdte módszeresen fejleszteni ezirányú ismereteit. 1953-ban megjelent Művészeti anatómia című tankönyve számtalan kiadást ért meg, óriási hatása volt az európai és az Európán túli művészképzésekre és ma is tankönyvként használják a világ számos művészeti kurzusán. Barcsay tankönyvében szoros kapcsolat áll fenn oktatási módszerei és művészeti tevékenysége között, életének két területe – a pedagógusi és az alkotói – kölcsönösen megtermékenyítően hatott egymásra az intézményben töltött harminc éve alatt. Érdeklődéséből adódóan főleg a térábrázolás irányába tágította ki a művészeti anatómia fogalmát.
A kiállításban látható, Barcsau által mívesen megrajzolt grafikák a Művészeti anatómia című több nyelvre lefordított, nemzetközileg is ismert könyvéhez készültek, befejezett, aprólékosan kidolgozott ceruzarajzok, amelyek tanúskodnak Leonardo és a reneszánsz anatómusok iránti tiszteletéről. Bammes grafikái azonban olyan munkák, amelyeket az órai korrektúrák során készített, a tanítványai számára. Éppen ez indokolja együttes bemutatásukat. Barcsay precíz grafikái mellett ugyanis Bammes szemléltető, sematikus rajzai alkalmasak arra, hogy az egyes anatómiai problémákat két különböző nézőpontból, megvilágító erővel szemléltessék. Egymástól több száz kilométerre – olykor több évtizedes különbséggel – készült munkáik azonban megdöbbentően rímelnek egymásra, és érthetővé teszik, hogy miért jelenti rajzi és pedagógiai hagyatékuk mindmáig a két intézményben folyó anatómiaoktatás esszenciáját.
Barcsay – Bammes
Expoziție de desene
for HU scroll down
13 Octombrie – 7 Noiembrie
Vernisaj ▸ 13 octombrie, ora 19.00
Galerie ▸ Institutul Maghiar Liszt, Str. Gina Patrichi (fosta Orlando), nr. 8, București
Proiect al ▸ Institutului Maghiar Liszt
În 2025, cu ocazia aniversări a 125 de ani de la nașterea lui Barcsay Jenő, Institutul Liszt - Centrul Cultural Maghiar București împreună cu Universitatea de Artă Frumoasă din Budapesta aduce un omagiu personalității definitorii a picturii maghiare, organizând o expoziție în București dedicată artistului.
Barcsay Jenő (1900–1988), grafician și pictor distins cu Premiul Kossuth s-a născut în satul Cătina din Câmpie, azi în județul Cluj, și de acolo a ajuns să fie unul dintre cel mai de seamă reprezentant al picturii maghiare din secolul XX, care, pe lângă vasta sa operă în artele plastice, este cunoscut și admirat în special pentru pionieratul său în educația artistică.
Barcsay Jenő și Gottfried Bammes (1920–2007) sunt două personalități marcante în educația anatomiei artistice din secolul al XX-lea. Barcsay, în calitate de lector la Academia Maghiară de Arte Frumoase, și Bammes, în calitate de lector la Hochschule für bildende Künste Dresden, au avut simultan un impact de durată prin munca lor pedagogică. Amândoi au dezvoltat o nouă metodologie și au scris manuale care sunt folosite și astăzi. Diferența fundamentală dintre opiniile lor provenea, pe de o parte, din faptul că Bammes era preocupat de studiul anatomiei umane și a animalelor încă de la început, pătrunzând aproape până la profunzimile medicale, pe când Barcsay a început să-și dezvolte aptitudinile și cunoștințele în această privință cu mult timp după ce și-a terminat studiile, când după terminarea celui de-al doilea război mondial, a fost invitat la Academia de Arte Frumoase să predea anatomie. În 1953 a publicat manualul intitulat Művészeti anatómia (Anatomie artistică), care de atunci a fost retipărită de nenumărate ori și a avut un impact uriaș în predarea anatomiei la cursurile de artă din toată Europa și în toată lumea, fiind folosit ca manual de referință. În manualul lui Barcsay metodologia sa pedagogică și activitatea sa artistică stau în strânsă legătură, de altfel aceste două activități ale sale, cel de pedagog și artist plastic, i-au definit activitatea prolifică de 30 de ani, desfășurată în această instituție de educație superioară. Datorită interesului său în reprezentarea tridimensională, el a lărgit conceptul anatomiei artistice în această direcție.
În expoziție vizitatorii vor putea savura o selecție de desene ale lui Barcsay care au apărut în volumul Művészeti anatómia (Anatomie artistică), manual tradus în mai multe limbi și este arhicunoscută în toată lumea. Desenele în creion sunt realizate cu multă migală, cu o atenție aleasă la detalii, care ne arată respectul lui Barcsay față de Leonardo și față de artiștii preocupați de anatomie din epoca Renașterii. În schimb, lucrările grafice ale lui Bammes sunt lucrări pe care le-a realizat pentru studenții săi în cadrul cursurilor de anatomie. Tocmai din această cauză am decis să expunem aceste lucrări de grafică în paralel. Pe lângă lucrările de grafică realizate cu precizie ale lui Barcsay, desenele ilustrative, schematice ale lui Bammes sunt perfecte pentru a ilustra, și prin urmare a explica unele probleme de anatomie din două puncte de vedere. Cei doi au creat la o distanță de mai multe sute de kilometri, uneori și la o distanță de mai multe zeci de ani, iar lucrările lor rimează între ele cu o asemănare uluitoare. Astfel putem înțelege de ce desenele și moștenirea pedagogică a acestor doi artiști constituie esența educației anatomiei în cele două instituții de educație superioară.
HU
2025 október 13 – november 7
Megnyitó ▸ október 13, 19:00 óra
Liszt Intézet Galéria ▸ Gina Patrichi utca (korábban Orlando), 8. szám, Bukarest
A Liszt Intézet projektje
2025-ben, Barcsay Jenő születésének 125. évfordulója alkalmából a Liszt Intézet – Magyar Kulturális Központ Bukarest és a Magyar Képzőművészeti Egyetem egy kiállítással tiszteleg a magyar festőművészet meghatározó személyisége előtt a román fővárosban is.
Barcsay Jenő (1900–1988), Kossuth-díjas grafikus és festőművész, a mezőségi Katona faluban született, onnan jutott el a 20. századi magyar festészet egyik legmeghatározóbb személyiségévé, akit kiterjedt képzőművészeti munkássága mellett az utókor főképp a művészképzésben betöltött iskolateremtő tevékenysége miatt tisztel.
Barcsay Jenő és Gottfried Bammes (1920–2007) a 20. századi művészeti anatómiaoktatás két meghatározó alakja. Barcsay a Magyar Képzőművészeti Főiskola, Bammes pedig a Hochschule für bildende Künste Dresden oktatójaként, párhuzamosan fejtett ki maradandó hatást pedagógiai munkássága révén. Új módszertant dolgoztak ki, emellett pedig mind a mai napig egyetemi tananyagként használt kézikönyveket is írtak. Szemléletük alapvető különbsége egyrészt abból adódott, hogy Bammes már a kezdetektől fogva, szinte orvosi mélységekig hatolva vetette bele magát az emberi és állati anatómia tanulmányozásába, míg Barcsay jóval főiskolai tanulmányai végezte után, a második világháborút követően kapta a feladatot, hogy anatómiát tanítson a Képzőn, és csak ekkor kezdte módszeresen fejleszteni ezirányú ismereteit. 1953-ban megjelent Művészeti anatómia című tankönyve számtalan kiadást ért meg, óriási hatása volt az európai és az Európán túli művészképzésekre és ma is tankönyvként használják a világ számos művészeti kurzusán. Barcsay tankönyvében szoros kapcsolat áll fenn oktatási módszerei és művészeti tevékenysége között, életének két területe – a pedagógusi és az alkotói – kölcsönösen megtermékenyítően hatott egymásra az intézményben töltött harminc éve alatt. Érdeklődéséből adódóan főleg a térábrázolás irányába tágította ki a művészeti anatómia fogalmát.
A kiállításban látható, Barcsau által mívesen megrajzolt grafikák a Művészeti anatómia című több nyelvre lefordított, nemzetközileg is ismert könyvéhez készültek, befejezett, aprólékosan kidolgozott ceruzarajzok, amelyek tanúskodnak Leonardo és a reneszánsz anatómusok iránti tiszteletéről. Bammes grafikái azonban olyan munkák, amelyeket az órai korrektúrák során készített, a tanítványai számára. Éppen ez indokolja együttes bemutatásukat. Barcsay precíz grafikái mellett ugyanis Bammes szemléltető, sematikus rajzai alkalmasak arra, hogy az egyes anatómiai problémákat két különböző nézőpontból, megvilágító erővel szemléltessék. Egymástól több száz kilométerre – olykor több évtizedes különbséggel – készült munkáik azonban megdöbbentően rímelnek egymásra, és érthetővé teszik, hogy miért jelenti rajzi és pedagógiai hagyatékuk mindmáig a két intézményben folyó anatómiaoktatás esszenciáját.